Kuvataiteen verkko-opetuksen työpaja osallistuu tänään, ja osin huomennakin, Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2017 konferenssiin Hämeenlinnassa – noin 2300 muun osallistujan joukossa. Konferenssissa on esillä erilaisia teknisiä ja pedagogisia lähtökohtia ja kokeiluja uudenlaiseen oppimiseen.
Päivän erinomaisen kiinnostavissa avauspuheenvuoroissa vanhempi tutkija Riina Vuorikari, EU Science Hub, (https://ec.europa.eu/jrc/en/person/riina-vuorikari) avasi oppimisen analytiikkaa (learning analytics). Toistaiseksi on hyvin vähän tutkimustietoa, jonka perusteella voidaan väittää oppimisen analytiikan edistävän oppimista. Tietoa oppimisesta kerätään eri tavoin ja laadullisesti vaihtelevasti, mutta sen merkityksellinen käyttö oppimisen tukena on vielä alussa.
Toisessa avauspuheenvuorossa ”Digital Fabrication for education: Creating a Generation of Young Innovators” professori Paulo Blikstein, Stanford Graduate School of Education, esitteli vakuuttavasti tekemisen ja kokemuksellisen oppimisen merkitystä oppimistuloksiin ja viittasi lopuksi myös oppimisen analytiikkaan em. oppimisen näkökulmasta (multimodal learning analytics). Bliksteinin esityksessä oli useita tärkeitä kosketuspintoja kuvataidekasvatukseen. Suosittelen tutustumaan. Stanfordin käynnistämään FabLearn (http://fablearn.org) verkostoon kannattaa myös perehtyä. FabLearn sivustolta voi ladata myös Meaningful Making Book julkaisun (http://fablearn.org/fellows/meaningful-making-book/).
Molemmat esitykset löytyvät kokonaisuudessa ITK 2017 avajaisvideosta:
-Martti ja Heikka
ITK ihmettelyä, osa II
ITK 2017 konferenssiin torstaipäivän ohjelma päättyi eEemeli-teemaseminaariin, jossa lavalle nousi myös kuvataidekasvatuksen opiskelija Christina Lassheikki. Christina oli Team Teachers ryhmässä, joka oli edellisenä viikonloppuna voittanut Mediakasvatuskeskus Metkan EdTech Hackathon 2017 kilpailun AR/VR luokkahuoneessa kategorian. Christina esitteli hienosti konsepti-idean sovellutuksesta, jonka avulla opettajat voivat tuottaa ja jakaa opetussisältöjä lisätyn todellisuuden periaatteella.
Christina (vas.) esittelemässä EdTech Hackathonin voittanutta konsepti-ideaa ITK päälavalla Aulanko Areenalla
Samassa seminaarissa esittäytyivät ja palkittiin myös Suomen eOppimiskeskuksen järjestämän valtakunnallisen eEemeli–laatukilpailun finalistit (https://www.eoppimiskeskus.fi/eemeli). Kilpailussa etsitään parhaita digitaalisia oppimisratkaisuja. Kilpailun päätuomarina toimi tänä vuonna professori Teemu Leinonen Aalto ARTSista.
Martti & Heikka