Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmassa debytoi tänä syksynä Pelit, pelaaminen ja pelisuunnittelu -kurssi, jossa opiskellaan muun muassa pelisuunnittelun perusteita. Ensimmäinen pelisuunnittelutehtävä oli puettu pelin muotoon.
Parien tehtävänä oli suunnitella ei-digitaalinen peli (lautapeli, korttipeli, pihapeli jne.) 1-4 henkilölle. Pelissä tuli käyttää vähintään yhtä satunnaisesti jaettua ”Game pesign pattern”-listauksen (Björk & Holopainen) pelimekaniikkakorttia. Suunnittelijoille oli jaettua pieni määrä valmiita materiaaleja kuten noppia, pelinappuloita, pahvia jne. joita pelissä sai käyttää. Suunnittelijat aloittivat kymmenellä voittopisteellä, johon voivat saada lisäystä ottamalla lisää pelimekaniikkakortteja, jolloin pelin suunnittelu saattoi tulla hankalammaksi. Suunnittelijat saivat ostaa myös lisämateriaaleja opettajan pitämästä materiaalikaupasta maksamalla voittopisteitä.
Peliä oli aikaa suunnitella noin 7 tuntia. Viikko tehtävänannon jälkeen ryhmä pelasi toistensa pelejä ja laittoivat pelaamansa pelit järjestykseen kolmessa kategoriassa 1. Kiinnostavuus ja toimivuus 2. Omaperäisyys 3. Kokemuksellisuus ja sosiaalisuus. Peleille jaettiin voittopisteitä arvostelujärjestyksessä. Eniten pisteitä saanut suunnittelijapari voitti pelisuunnittelupelin. Koko kilpailun voittajan lisäksi jaettiin kunniamaininnat parhaat arvostelut saaneille peleille.
Kilpailu oli erittäin tasaväkinen, mutta kärki erottautui kuitenkin selkeästi. Tämän vuoden kilvan voitti Karkin ja Veeran post-it lappuihin perustuva peli Maailmanlopun scifi-leffa. Parhaat arvostelut, eli ”Paras peli” kunniamaininnan sai Sulon ja Laurin viikinkijunailupeli Lokimotive.
Seuraavaksi kurssilla suunnitellaan pidemmälle viety ei-digitaalinen peli, johon sisällytetään myös digitaalista sisältöä.
Pelisuunnittelupelin peleistä jatkokehittelyyn pääsee ainakin Lokimotive.
Kurssia opettaa Heikka Valja ja Mikko Sallinen.