Taide:
Emma Hovi: Thing Power

Puluboin joulukatu aikuiskasvatusharjoitteluna

05.12.2017 //Opintoprojekti //Opiskelu //Tapahtuma

Kuva: Maria Kyllönen

Kuvataiteen didaktiikka IV (Kudi IV) ja siihen liittyvä aikuiskasvatusharjoittelu saa joka vuosi muotoja, jotka ovat yllättäviä kaikille osapuolille. Tänä syksynä yksi tarjolla ollut mahdollisuus oli tarttua Puluboin joulukatu -projektiin, joka on Helsingin sanataidekoulun moderoima työpaja- ja tapahtumakokonaisuus. Se pohjautuu juuri ilmestyneeseen Veera Salmen Puluboin ja Ponin komerokirjaan (Otava). Projektin pyrkimyksenä on kertakäyttöisyyden sijaan kehittää taidekasvatuksellisia konsepteja, jotka olisivat toteutettavissa yhä uudelleen sekä muokattavissa erilaisten tilanteiden ja tilaisuuksien tarpeet huomioiden.

Tähän avoimeen mahdollisuuteen tarttuivat rohkeasti viisi taidekasvatuksen opiskelijaa: Jaakko Jänis, Riku Savikko, Sassa Hartikainen, Kalle Keinonen ja Maria Kyllönen. Ennakkoluuloton viisikko on saanut syksyn aikana tehdä yhteistyötä Helsingin sanataidekoulun lisäksi Kallion lukion, Kallion ala-asteen, Taideyliopiston, Helsingin yliopiston ja Kallion kirjaston kanssa. Aikuiskasvatuksen näkökulma on tullut esille monilla tavoilla, vaikka keskeisin kontakti tältä osin on liittynyt Helsingin yliopiston äidinkieleen ja kirjallisuuteen erikoistuviin luokanopettajaopiskelijoihin.

Viisikko on vaeltanut Kallion katuja yhdessä kirjailija Veera Salmen kanssa ja sukeltanut tuotanto- ja elokuvayhtiön maailmaan. Riku summasi kokemustaan: ”Ehkä koko tämän syksyn päräyttävimpiä hetkiä on ollut, kun istuin siellä elokuvayhtiössä pukumiesten keskellä ja ne kysyivät, että kuka on teidän johtaja. Selasin muistiinpanojani ja sanoin, että me ollaan kaikki sillai niinku johtajia. Ne ilmeet!”

Taidekasvatuksen demokraattista pohjaa luotaavan prosessin aikana on kysytty: Mitä tapahtuu, kun taidekasvatus tulee vastaan paikoissa, joissa sitä ei odota? Millaista on monitaiteinen taidekasvatus? Millaista on taide kasvatuksena (art as education)? Kuka kasvattaa ja ketä? Pitääkö kasvatettavan tietää olevansa kasvatettavana? Millaista on yhteiskunnallisesti ja ympäristön kannalta kestävä taidekasvatus? Mitä on julkinen taidekasvatus (public art education)?

Outi-Maria (Tiiti) Takkinen Helsingin sanataidekoulusta kuvaili yhteistyötä taidekasvatuksen opiskelijoiden kanssa: ”Nää opiskelijat ovat aivan mahtavia. Annan niille kaikille aikuiskasvatusharjoittelusta 10+. En enää ikinä tee mitään projektia ilman aikuiskasvattajia!”

Projektin ohjaavana opettajana Kudi IV-kurssilla on toiminut lehtori Tiina Pusa.
Puluboin joulukatu -projektia voi seurata somessa: #missäonpuluboi #puluboinjoulukatu #suojapaikanhakijat