Igår startade vi vår del av SKAPA KRHIZOME-projektet, som syftar till att främja tillgången till och jämlikheten inom bildkonstundervisning på svenska och flerspråkigt i Finland. Projektet är en del av det större SKAPA-initiativet, finansierat av Svenska Kulturfonden, och leds av Helsingfors universitet med samarbetspartners såsom Aalto universitetet, Åbo Akademi och Proartibus.
Vårt bidrag fokuserar på att förbättra ställningen för svenskspråkiga i vårt utbildningsprogram, och samtidigt funderar vi på möjligheterna för flerspråkig undervisning. För detta ändamål hade vi bjudit in våra tidigare och nuvarande svenskspråkiga studenter till en arbetsdag med oss. I den ljusa atmosfären på Hanaholmen fick vi genast höra viktiga erfarenheter och utmärkta idéer om hur man kan stödja flerspråkigheten.
Möjligheten att kommunicera på sitt eget modersmål i sitt eget land är en rättighet för alla, men tyvärr är detta inte alltid fallet. Inom undervisning kan detta ha många effekter på ens identitet och kultur, men också på så konkreta saker som ordförrådet i arbetslivet. Om man lär sig konstterminologi på finska, varifrån ska man då få veta dem på svenska?
Å andra sidan kan det vara svårt för finskspråkiga att börja tala svenska. Och i undervisningen är svenska som språkkurs separat från all annan undervisning. Varför kan man inte införa språkbad i all undervisning? Sådana och många, många fler idéer och tankar fick vi under vår inledande workshop. Vi kommer att skriva mer om dessa och om projektets fortsättning senare!
Tack El, Melanie, Anna, Lasse, Jonna, Mandi och Sylvia för en fantastisk arbetsdag!
Tomi och Tiina