Tiivistelmä
Tämä maisterin opinnäytetyö käsittelee aiheita, jotka liittyvät luontosuhteeseen ja
paikkasidonnaisen taiteen tekemiseen. Tutkimuksen kohteena ovat luonnon ja tut-
kija-kuvataidekasvattajan väliset kohtaamiset.
Tutkimuksen tarve ja sitä kautta aihe ovat nousseet tekijän huomioista työs-
sään peruskouluissa. Opetuksessa käytetyt materiaalivalinnat ja toimintatavat ei-
vät ehkä tue opetukselle asetettuja velvoitteita ympäristöystävällisemmästä ope-
tuksesta. Tässä opinnäytteessä tarkastellaan ympäristötaiteen tekotapoja ja mah-
dollisuuksia kuvataiteen opetuksessa.
Tutkimiselle asetetut kysymykset ovat: Millaiseksi kuvataidekasvattajaihmi-
sen ja luonnoksi määritellyn puutarhapalstan suhde muodostuu tutkimisen ede-
tessä sekä Miten voisin hyödyntää tutkimuksesta noussutta tietoa kuvataiteen
opetuksen arkityössä.
Tutkimisen menetelmänä toimi taiteellisen tutkimuksen menetelmä. Tekijä
toteutti taiteellisia teoksia ympäristötaiteen traditiota hyödyntäen. Tekijän oma
taiteellinen praktiikka tuki aiheen tutkimista ja teosten työstämistä.
Tutkiminen tapahtui tammikuusta syyskuuhun vuonna 2024 tamperelaisella
puutarhapalstalla. Tutkimusprosessi sisälsi neljä eri taiteellista prosessia. Proses-
seja kutsuttiin “Kokeiluiksi” ja ne tapahtuivat osin kronologisesti edistyen. Tutkimi-
sen tuoma tieto kasaantui kokeilujen edetessä. Tekijä dokumentoi tietoa eri tavoin
ja käsitteli sitä reflektioiden kautta samalla syventäen ymmärrystä tutkimuksen ai-
heesta. Lähdeaineisto ja tutustuminen kolmeen ympäristötaiteen teokseen ovat
osana rikastamassa taiteellisia prosesseja.
Opinnäytteen päätelmissä avataan tutkimisen aikana ja sen jälkeen reflektoi-
tuja huomioita tutkimisprosessista. Tekijä vertailee huomioita suhteessa tutkimus-
kysymyksiin. Hän avaa ajatuksiaan oman ajattelunsa kehittymisestä ja taiteellisen
prosessin hitaasta ja nopeasta tahdista. Sen jälkeen hän pohtii vielä mahdollisuuk-
sia soveltaa tutkimusta kuvataiteen opetuksen arkeen.

