Marraskuun lopulla kurssien loppukirin keskellä kuviksen opet matkasivat Turkuun Kasvatustieteen päiville tapaamaan kollegoja ja jakamaan ajatuksia taidekasvatuksen teemoista. Omia esityksiä oli joillain kaksikin, ja sessioissa keskustelu oli innostunutta. Tuntui tärkeältä jakaa eri alojen kollegojen kanssa tutkimustietoa ja erilaisia tulokulmia meitä yhdistäviin aiheisiin.
Tomi Slotte Dufva aloitti jo keskiviikkona esiseminaarissa Älykästä opettamista vai opettamisen loppu esityksellään Generatiivisen tekoälyn vaikutus visuaaliseen kulttuuriin. Esiseminaarissa tavoiteltiin tilaa moninäkökulmaiselle ymmärrykselle tekoälystä erityisesti kasvatustieteellisenä kysymyksenä.
Torstaina Marja Rastas ja Leena Knif saivat Ainedidaktiikan teemaryhmässä innostuneen vastaanoton esityksellään Koulussa olemisen näkymiä. Tutkimuksen taustana on kahden yliopiston kuvataiteen ainedidaktikon yhteinen opetuksen kehittämistyö sekä siinä tunnistettu tarve kehittää oppiaineen tiedonkäsitykselle ominaisia didaktisia oppimisen ja tutkimisen tapoja.
Perjantaina aamupäivällä vuorossa oli Tiina Pusan esitys: Pedagoginen mielikuvitus reittinä feministiseen kasvatukseen ja tutkimukseen ja Henrika Yliriskun Antroposeenin lapset -tutkimusryhmän kanssa (Henrika + Riikka Hohti, Varpu Mehto, Verneri Valasmo ja Rachel Sinquefield-Kangas) esittämä Kasvatus: Ihmiskeskeinen voimakenttä. Eläintarhan ja museon ilmapiirit ja näyttämöt.
Marjan toinen esitys oli Minna Suoniemen kanssa otsikolla Paikan pedagogiikkaa kuvataiteen aineenopettajakoulutuksessa. Tutkimuksessa kysytään, mitä paikan nimeäminen opettajaksi ehdottaa taidekasvatuksen toimintatavoille ja millaisena toimijana paikka näyttäytyy taiteellisen ja taidepedagogisen tiedon muodostumisessa.
Heidi Fast esitti Taneli Tuovisen kanssa tehdyn esityksen otsikolla: Tutkimuspedagoginen puheenvuoro: usein esitetyt kysymykset taidekasvatuksen opinnäytettä aloittaessa. Heidi ja Taneli esittelevät artikkelissaan 8 taidekasvatuksen opiskelijoiden usein esittämää kysymystä opinnäytetyöskentelyä aloittaessa ja vastaavat myös jokaiseen kysymykseen tavalla, joka tiivistää yhteen niitä lukuisia keskusteluita, joita he ovat vuosien varrella opiskelijoiden kanssa käyneet.
Nämä esitykset antavat odottaa tulevaa taidekasvatuksen yliopisto-opetukseen keskittyvää julkaisua. Stay tuned!